Så fungerar pensionssystemet
Din pension består av flera olika delar. Hur mycket du kommer att få i pension beror på hur gammal du är när du börjar arbeta, hur många år du arbetar, din lön och hur du väljer att placera en del av dina pensionspengar.
Du får allmän pension från staten
och tjänstepension från ditt arbete,
och du kan spara själv
i en privat pensionsförsäkring.
Allmän pension
Grunden i din pension kommer från staten.
Den allmänna pensionen består av
inkomstpension och premiepension.
Det är den här delen
som varje år redovisas i ett orange kuvert
som du får hem med posten.
Där ser du också hur mycket pengar
du har i premiepension.
Du väljer själv i vilka fonder du vill spara din premiepension.
Det kostar inget att byta fonder.
Du byter de fonderna hos Pensionsmyndigheten.
Tjänstepension
De flesta som arbetar får också tjänstepension.
Det är din arbetsgivare som betalar
tjänstepensionen åt dig.
Hur mycket du får i tjänstepension
beror på hur mycket du har i lön,
hur länge du arbetar
och var du arbetar.
Det är du som väljer
hur du vill placera din tjänstepension.
Fundera på vilken sparform du vill ha.
Om du inte gör något aktivt val
kommer din tjänstepension att placeras automatiskt.
Inga pengar försvinner,
även om du inte gör ett aktivt val.
Du kan alltid göra ett val senare.
Det finns två sparformer
Du kan välja på två olika sparformer för din tjänstepension,
traditionell försäkring eller fondförsäkring.
Om du vill spara säkert och tryggt
passar nog en traditionell försäkring bäst.
Om du vill vara mer aktiv
och själv välja fonder
kanske fondförsäkring
är ett bra alternativ för dig.
Du kan välja återbetalningsskydd
Om du har familj
kan det vara bra att ha ett återbetalningsskydd.
Om du skulle dö
innan du har tagit ut hela din pension
betalas dina sparade pensionspengar ut
till din maka, make, registrerad partner,
sambo eller till dina barn.
Du betalar inget extra för att ha återbetalningsskydd,
men din egen pension blir lägre.
Om din familjesituation har ändrats
kanske du vill göra ändringar i återbetalningsskyddet.
Om barnen är stora och tjänar egna pengar
kan det vara bra att ta bort återbetalningsskyddet.
Då kan du få högre pension till dig själv.
Om du har haft flera olika arbetsgivare
kan du ha pensionspengar hos flera olika bolag.