Affärsetik - vårt förhållningssätt

För AMF är en hög nivå i affärsetiska frågor en förutsättning för att vi ska behålla förtroendet som förvalsbolag. Vår ambition är att vi att vi ska vara trygga med att vi själva, våra leverantörer och våra samarbetspartners lever upp till våra förväntningar inom affärsetik.

Tre personer i ett kontor

Vårt förhållningssätt utgår från AMFs värdegrund, där enkel, trygg och mänsklig sammanfattar våra kärnvärden. Våra interna regler kring affärsetiska frågor utgår från koden mot korruption i näringslivet samt Svensk Försäkrings rekommendationer för branschen

Affärsetik för dig som företräder AMF

Du som är medarbetare på AMF, eller som representerar oss på annat sätt, företräder ytterst kundernas intressen. Det är utifrån vår lojalitet med våra kunder som vi har högt ställda krav på oss själva och vårt agerande. AMF ska följa gällande lagstiftning och branschstandarder. Ibland går vi även längre än så, för att inte riskera att lojaliteten till våra kunder ska ifrågasättas. Därför kan vissa beteenden som är lagliga, vara olämpliga när du företräder AMF.

Här får du konkret vägledning i hur du ska agera utifrån våra interna regler. Om du är osäker eller behöver diskutera en situation, ta upp det med din chef eller uppdragsgivare. Fråga hellre en gång för mycket än en för lite! 

Följande frågor kan vara bra att ställa sig själv för vägledning:

  • Är det lagligt?
  • Är det i enlighet med vår värdegrund?
  • Skulle du känna dig bekväm att förklara dina handlingar för andra på AMF eller för våra kunder?
  • Skulle du kunna försvara ditt agerande om det blev känt i media?

Om du ser eller hör något tveksamt ur ett affärsetiskt perspektiv

Ta upp det med din närmaste chef eller uppdragsgivare. Om det inte går, eller du inte vill, kan du vända dig till bland annat HR eller vd. Du kan också göra en så kallad visselblåsning, där du kan vara anonym om du vill. Här hittar du information om hur du gör en visselblåsning.

Se till kundens bästa

AMF drivs enligt ömsesidiga principer, vilket innebär att all vinst går tillbaka till våra kunder, att vi har särskilt fokus på rättvisa mellan kunder och att vi alltid ska sätta kundernas intresse främst.

Alla kunder ska mötas med respekt och engagemang och vi ska göra allt vi kan för att de ska få en så trygg och bra pension som möjligt.

Ansvar för hållbar utveckling

Vi ska bedriva vår verksamhet med en hög affärsmoral och med omtanke om samhälle, människor och miljö. Inom ramen för vårt uppdrag ska vi bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling och en begränsning av den globala uppvärmningen.

Vi ska följa grundläggande internationella principer om hållbart företagande och ansvarsfulla investeringar.

Alla vi som jobbar på AMF har ett eget ansvar att väga in exempelvis miljömässiga eller sociala aspekter i beslut.

Intressekonflikter och jävsituationer

Vi ska hantera intressekonflikter och jävsituationer på ett korrekt sätt, för att värna kundernas bästa. Det kan vara situationer som uppstår i en upphandling, en leverantörsrelation eller när andra beslut ska tas där det samtidigt finns ett privat intresse. Informera din chef om du uppfattar att det finns en intressekonflikt.

Vi ska inte hantera egna ärenden eller ärenden för kunder som vi har en nära relation med.

Bisysslor, som uppdrag vid sidan av din anställning, är tillåtna efter godkännande, så länge det inte inverkar negativt på ditt arbete eller står i konflikt med kundernas intressen.

Informationssäkerhet och användning av datorer

Som medarbetare har du en del i ansvaret för säkerheten i vår informationshantering. Det gäller exempelvis då du använder AMFs IT-system, eller när du för information vidare, muntligt eller skriftligt.

Att använda AMFs teknik, exempelvis datorer, på ett sätt som är olagligt, olämpligt, eller som kan uppfattas som stötande eller kränkande, är inte tillåtet. Detta omfattar även exempelvis inhämtning, lagring eller spridning av information.

När du avslutar din anställning eller uppdrag är det inte tillåtet att ta med sig material som tillhör AMF.

Tjänsteresor

Resor i tjänsten ska kunna motiveras utifrån relevansen för arbetet, kostnad och miljöpåverkan, men även med beaktande av de digitala möjligheter till möten som finns idag.

Det färdsätt som har den största miljöpåverkan är flygresor. Därför ska du i möjligaste mån undvika att flyga när tidsvinsten är liten och du istället kan ta tåg eller båt. Ett riktvärde är att flygresor under 50 mil ska undvikas när det går.  Självklart agerar vi enligt AMFs värdegrund och affärsetik även vid tjänsteresor.

Insiderregler/Egna och närståendes affärer

AMF tar ibland emot insiderinformation som en del i vår verksamhet. Att agera på eller röja insiderinformation är olagligt och straffbart med fängelse - och riskerar att orsaka AMF stor skada. Därför är det viktigt att alla anställda har kunskap om hur vi ska hantera insiderinformation.

Om du råkar ta del av insiderinformation, utan att vara behörig, genom att till exempel överhöra eller se känslig information, ska du omedelbart kontakta någon på juristavdelningen. Du får absolut inte dela informationen med någon annan, inte ens din chef.

För dig som är behörig och har tillgång till information om kapitalmarknaden i ditt jobb, finns särskilda regler för insiderhandel och egna och närståendes affärer.

Sociala medier – en guidning

Digitala kanaler, som till exempel sociala medier och olika forum, är idag ett vanligt inslag i de flesta svenskars vardag. Många av våra medarbetare känner ett engagemang för AMF och vill berätta om det viktiga arbete vi gör, vilket är mycket roligt. Men det är också bra att ha med sig några saker på vägen. Oavsett vilka forum och digitala och sociala kanaler som du använder dig av, tänk på:

  • Du är alltid personligt ansvarig för det du publicerar på eget initiativ.
  • Endast utsedda talespersoner får uttala sig för AMFs räkning.
  • Uttryck dig respektfullt.
  • Dela inte något konfidentiellt.

Gåvor och förmåner i externa sammanhang

Vi kan aldrig ge eller ta emot en gåva eller förmån i samband med en upphandling eller omförhandling. Även i relationen till påtänkta eller befintliga leverantörer ska vi ha extra vaksamhet.

Vidare ska vi vara särskilt vaksamma i relationen till möjliga eller befintliga samarbetspartners kopplat till distribution av försäkringar. Medarbetare i portföljförvaltningen får som huvudregel inte ge/ta emot någon form av förmån från tredjepart.

Vad är tillåtet att ta emot, eller bjuda på?

  • Måltid (frukost, lunch till måttligt pris) i arbetsrelaterade sammanhang, i undantagsfall middag.
  • Enklare reklamartiklar med företagsnamn. Det kan finnas vissa undantag, vilket framgår längre ner i dokumentet.
  • Seminarium eller konferens, om det är ett seriöst program med nytta för arbetet, samt förtäring i samband med detta.

Exempel på vad som inte är tillåtet att ta emot eller bjuda på

  • Vi ska inte ge gåvor till, eller ta emot gåvor från, företag eller representanter för företag. Om det finns starka skäl för ett undantag så behöver det godkännas av din enhetschef. Gåvans värde får då inte överskrida 300 kr. Ett exempel på ett undantag kan vara att ge en blombukett till en extern föredragshållare. För att undvika risken att påverkas i hantering av ett kundärende ska vi aldrig ta emot en gåva från en kund.
  • Måltider eller evenemang som kan uppfattas som lyxiga vad gäller exempelvis lokal, val av mat eller underhållning, eller med privat sällskap. Övernattning i samband med evenemang. Avsteg beslutas av VD eller enhetschef.
  • Penninggåvor är aldrig tillåtet.
  • Gåva eller förmån som är tillåten enligt ovan, men som ges ofta.
  • Arvode eller gåva om du föreläser externt i jobbet. Om du föreläser som privatperson när du inte arbetar på AMF, är det en bisyssla som ska godkännas av din närmaste chef.
  • Evenemang som inte har koppling till arbetet.
  • Aktiviteter som golf eller liknande, både under arbetstid och på fritiden.
  • Förmåner kopplat till fritiden som resor, fritidshus eller båt. Även om du betalar motsvarande hyra.