Tjänstepension och medvetenhet: en utmaning för pensionsmarknaden
AMFs flyttrapport firar 10 år. Slutsatsen? Allt för många pensionssparare känner fortfarande inte till att de har flyttat sin tjänstepension, alla varningar och rapporter till trots. I samband med årets rapportsläpp anordnades ett seminarium där en erfaren panel resonerade om hur vi hamnat här och vad som krävs för att få bukt på problemet.
Men seminariet inleddes av Tomas Flodén, vd AMF, som lyfte att rätten att flytta sin tjänstepension är viktig för att spararna ska kunna utöva sin konsumentmakt genom att flytta om de inte är nöjda eller söker något annat. Vidare framhävde han vikten av att göra medvetna val och att flyttrapporten är en viktig del av vårt arbete för att öka transparensen och förståelsen kring pensioner. Och ett verktyg för att synliggöra de problem som finns, och som inte förbättras över tid. Att var fjärde sparare alltjämt inte vet om att deras tjänstepension har flyttats är ett underbetyg åt branschen och ett kvitto på att spararens behov tyvärr inte alltid står i fokus.
På plats var även socialförsäkringsutskottets ordförande Viktor Wärnick (M), som gav politikens perspektiv på pensionerna och tjänstepensionens roll. Viktor betonade att konkurrens är bra och det är bra att kunna röra sitt kapital för att maximera sin pension. Det är någonting vi ska naturligtvis ska bejaka. Även om tjänstepensionsområdet huvudsakligen är ett samarbete mellan arbetsmarknadens parter och något politiken inte ska ingripa direkt, så är det tydligt att politikerna inser hur avgörande detta område är, både för Sveriges medborgare och för landets pensionärer. Därför är det viktigt att gemensamt arbeta för att öka förståelsen kring möjligheten att flytta sin tjänstepension och vad en sådan flytt innebär.
Efter detta tog panelen vid där Marie Litezings, chef avdelning kund på Alecta, Fredrik Eklöf, affärsområdeschef parter och utbildning på KPA Pension, Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen samt Malin Omberg, vice vd och stabschef på AMF deltog.
Årets flyttrapport visar att 27 procent av pensionsspararna inte är medvetna om att de har flyttat sin tjänstepension. Det är också genomsnittet över de senaste tio åren. Malin Omberg menade att siffran är oroväckande hög och att det är just därför dessa frågor måste lyftas och diskuteras. För Marie Litezings är det naturligt att flyttar sker, men omedvetenheten kring detta är bekymmersam. Hon poängterade att fri flytträtt är något positivt, men att det är problematiskt när många inte ens vet om att de är kunder hos ett nytt bolag efter en flytt.
Fredrik Eklöf lyfte fram att medvetenheten är högre inom det kommunala området – där bara 13 procent är omedvetna om att de gjort en flytt, men där sker också flyttprocessen på ett annat sätt än inom andra avtalsområden. Han förklarade att många flyttar sker efter rekommendation från banken och att processen ofta är enkel tack vare digitala hjälpmedel som BankID. Men även här är kunskapen om risker och sparformer låg, och många väljer att flytta för att få bättre överblick eller för att banken rekommenderar det.
Bristande ekonomisk kunskap och svåröverskådliga pensionsprodukter
Moa Langemark betonade att valfrihet i grund och botten är positivt, men att det finns stora utmaningar. Många konsumenter har svårt att förstå grundläggande finansiella begrepp, vilket försvårar möjligheten att fatta välgrundade beslut. Samtidigt är pensionen en lågintresseprodukt för många, vilket gör det ännu svårare att nå ut med information och skapa medvetenhet.
Enligt Fredrik Eklöf är det också en informationsfråga. Endast en tredjedel förstår skillnaden i risk mellan olika sparformer, och många har svårt att greppa vad en traditionell försäkring faktiskt innebär jämfört med en fondförsäkring. Det visar att hela branschen har en kommunikativ utmaning framför sig.
Utveckling och ansvar
Marie Litezings konstaterade att omedvetenheten bland tjänstemän är något lägre (20 procent), men att trenden är negativ. Tidigare var bara 10 procent omedvetna om sin flytt, men den siffran har ökat de senaste åren. Många som flyttar tror att de får lägre avgifter, trots att det ofta inte stämmer då förvalet, med i alla fall traditionell försäkring, erbjuder lägst avgifter.
Malin Omberg underströk att med ökad valfrihet kommer också ett större ansvar för aktörerna på marknaden. Det är viktigt att säkerställa att konsumenterna har kunskap om vad en flytt innebär och varför de flyttar. Teknikutvecklingen har gjort det enklare att flytta pensionen, men samtidigt ökar komplexiteten och därmed klyftan mellan konsumenternas kunskap och de beslut de förväntas fatta.
Moa Langemark avslutade med att konstatera att tjänstepensionen är en central del i pensionssystemet och att det måste vara lätt för konsumenten att göra rätt val. Finansinspektionen kommer att fortsätta följa flyttfrågan även framöver. Hon föreslår att även staten bör reflektera över hur systemet kan förbättras så att snedvridningar inte uppstår och så att det blir enkelt för konsumenten att få en pensionsförsäkring som passar deras behov.
Sammanfattningsvis visar samtalet att det fortfarande återstår mycket arbete för att öka kunskapen och medvetenheten kring tjänstepensionens flyttar. Aktörerna på marknaden har tillsammans ett ansvar att se till att konsumenterna får den information och det stöd de behöver för att fatta välgrundade beslut om sin framtida pension.