AMF investerar 200 miljoner kronor i ny Abba-show

AMF investerar 200 miljoner kronor i Goldonder Investors AB, vilket motsvarar runt 12 procent av aktierna i bolaget. Bolaget kommer att producera och driva en ny ABBA-show, med en planerad premiär i London under 2022. Det nytänkande upplevelsekonceptet kommer innehålla en blandning av ny teknik, levande musik och visuella effekter.

ABBA porträtt
ABBA Voyage

- Det här är en unik möjlighet att vara med och investera i en världskänd svensk kulturskatt, samtidigt som vi är med och bryter ny mark inom upplevelseindustrin. Jag tror att det här har stor potential att bli en bra affär för våra sparare, samtidigt som det även kan bidra positivt till bilden av Sverige, säger Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig AMF.

- Investeringen bidrar till diversifieringen av vår portfölj, i linje med vår ambition att växa inom onoterade aktier och alternativa tillgångar. Det är ett spännande och nytänkande upplägg med stor utvecklingspotential som nu ska kombineras med ett av våra starkaste svenska varumärken. Vi ser fram emot att följa och vara en del av den här resan, säger Tomas Flodén, kapitalförvaltningschef AMF.

Porträttbild på Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig och Tomas Flodén, kapitalförvaltningschef.
Till vänster Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig och till höger Tomas Flodén, kapitalförvaltningschef.

Goldoner Investors AB är ett privatägt aktiebolag med säte i Stockholm. Bolaget har grundats av Pop House Entertainment Group AB, Benny Andersson produktion AB och Qarlbo Associates AB. AMFs investering sker i B-aktier.

AMF har via dotterbolaget AMF Fastigheter sedan tidigare ett samarbete med Pop House kring den gemensamma satsningen på det digitala kulturcentret Space vid Sergels torg i Stockholm.

Text: Redaktionen
amfredaktionen@amf.se