Frågor och svar om Mina sidor och inloggning
Här hittar du svar på vanliga frågor om Mina sidor där du hittar du all information om din pension hos AMF. Du kan till exempel se hur pensionskapitalet utvecklats och om du har efterlevandeskydd eller inte.
För att öka säkerheten på Mina sidor hos AMF går det bara att logga in med en e-legitimation, inte med en personlig kod. Om du bor utomlands och saknar ett svenskt BankID kan Freja+ vara ett alternativ. Freja+ är en statligt godkänd e-legitimation som du kan skaffa utan att vara kund i en svensk bank. För närvarande är det dock inte möjligt att logga in med Freja+ om du har ett samordningsnummer i stället för ett personnummer.
Här är några tips som kan hjälpa dig om du får problem med att logga in på Mina sidor.
- Tänk på att regelbundet uppdatera ditt mobila BankID så att du alltid har den senaste versionen. Kontakta utgivaren som utfärdade ditt BankID om du får tekniska problem när du ska legitimera dig.
- Om du använder BankID på dator, pröva istället mobilt BankID om möjligt.
- Om du upplever problem med att logga in på Mina sidor med Iphone eller Ipad – försök gärna att logga in igen med din standardwebbläsare, till exempel Safari. Undvik att logga in från Googles sökapp.
- Om du använder Internet Explorer, pröva annan webbläsare, till exempel Chrome.
- Om du använder en så kallad annonsblockerare (ad blocker) kan det i vissa fall störa inloggningen. Stäng av den och testa igen.
- För att Mina sidor ska fungera måste din webbläsare vara inställd så att den godkänner cookies. Det gör normalt alla webbläsare i standardläge. Läs mer om Cookies.
Du behöver ha ett svenskt personnummer och vara kund i någon av de banker som ger ut BankID. Du skaffar BankID hos din internetbank. De här bankerna utfärdar BankID:
Du behöver ha ett svenskt personnummer och en giltig ID-handling.
Beroende på vilken tjänstepension du har kan du göra ändringen direkt här på Mina sidor, via en blankett eller hos den aktör som tar hand om pensionsvalen för din tjänstepension. Följ de här stegen för att se hur ändrar återbetalningsskyddet:
- Gå till Mitt sparande. Du ser en lista över dina pensionsförsäkringar hos AMF och om de har återbetalningsskydd.
- Välj pensionsförsäkring genom att klicka på den. En ny sida öppnas.
- Skrolla ner till rubriken ”Ändringar du kan göra”.
- Klicka på knappen ”Se prognos & ändra”. Ett nytt fönster öppnas.
- Skrolla längst ner för att se hur du ändrar återbetalningsskydd. Du ser också hur din pension påverkas – med eller utan återbetalningsskydd – och vad dina förmånstagare kan få.
Om du vill lägga till återbetalningsskydd behöver du ansöka om det i god tid innan dina pensionsutbetalningar börjar, medan du kan ta bort det när som helst.
Det enklaste sättet är att lämna ditt kontonummer direkt på Mina sidor. Om du saknar e-legitimation kan du kontakta oss, så skickar vi en blankett till dig istället.

Hittade du inte svaret på det du sökte här är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.