Pressmeddelande

Laganda i fokus för AMFs nya kommunikationskoncept

I höstens kampanj siktar AMF tillsammans med över fyra miljoner kunder ”uppåt, framåt”. Den nya kampanjen är det första uttaget på ett nytt långsiktigt kommunikationskoncept som tar fasta på ”laget” i pensionsbolaget.

Jelena Mirkovic, marknadschef AMF

- Fler än 4 miljoner unika individer i alla åldrar, med olika bakgrund, yrken och i alla delar av landet har sin tjänstepension hos oss på AMF. När många sparar tillsammans blir det väldigt mycket pensionspengar. Om de investeras klokt kan de både växa och bli en bättre och tryggare pension över tid, och samtidigt bidra till samhällets utveckling. Det vill vi förmedla i vår nya kampanj, säger Jelena Mirkovic, marknadschef AMF.

Tack vare att AMF har många kunder kan pensionen investeras på lång sikt i framtidens bolag och branscher som både kan få pensionen och samhället att växa, exempelvis via investeringar i allt ifrån elektrifiering och förnybar energi till framtidens medicin- och hälsobolag. Storleken är också en av anledningarna till att man kan ha både hög avkastning och låga avgifter.

- AMF är ett av Sveriges största pensionsbolag med över fyra miljoner sparare. Kommunikationen utspelar sig i fotbollens värld där vi har dragit tanken till sin spets genom att skapa världens största fotbollslag med över fyra miljoner spelare. Den här följetongen kommer bara växa sig starkare och bättre ju längre tiden går, lite som med pensionen hos AMF alltså.”, säger Elisabet Fischer, Creative Director på Volt.

Laget – ett långsiktigt format
Kampanjen är det första uttaget på ett långsiktigt format med en tydlig kommunikativ värld som ska aktiveras löpande framöver. Lanseringsfilmen utspelar sig i ett omklädningsrum intill en fotbollsplan, där pensionssparare från hela Sverige peppar varandra kring det gemensamma målet att pensionen ska växa. Formatet har tagits fram i samarbete med reklambyrån Volt.

Förutom den övergripande varumärkessatsningen lyfter AMF också fram att man höjt garantin för tjänstepensionen till 100 procent i kortare taktiska reklamfilmer där blåslagna och trötta fotbollsspelare ackompanjeras av budskapet ‘Vi ger 100 procent’.

Kampanjen kommer synas runtom i Sverige på TV, i utomhusannonsering, digitalt och på sociala plattformar från och med vecka 44.