Digitala brev på Dina sidor

Från och med februari 2021 blir fler brev från AMF digitala. Det innebär att fler brev sparas på Dina sidor, istället för att du får pappersbrev hem till brevlådan. Så här fungerar det.

Vad innebär det att få brev digitalt på Dina sidor?

Istället för att få papperspost hem till brevlådan får du dina brev från oss på Dina sidor. För att läsa dem behöver du logga in med BankID. 

Det är smidigt och enkelt för dig att breven finns samlade på ett ställe, och du kan läsa dina brev när som helst och var du än befinner dig. Dessutom sparar vi på miljön genom att pappersförbrukningen minskar och att färre brev behöver transporteras.

Får alla AMFs kunder sina brev digitalt?

Nej, det är bara kunder som har brevinställningen Digitalt brev på Dina sidor, och som lämnat sin mejladress till oss, som får brev från oss digitalt. Läs mer nedan om hur du ändrar din brevinställning.   

Vilka brev kan jag få digitalt?

Exempel på brev som du kan få digitalt på Dina sidor är kontobekräftelse, utbetalningsbekräftelse och information om villkorsändringar. Sedan tidigare har du kunnat få årsbesked, utbetalningsbesked och kontrolluppgift digitalt på Dina sidor. Försäkringsbeskeden får du alltid på Dina sidor.

Vårt mål är att all papperspost ska bli digital, men det kommer att ta lite tid. Det betyder att vissa brev även i fortsättningen kommer som papperspost hem i brevlådan. 

Hur får jag information om att jag har ett nytt brev att läsa?

Du får ett mejl från oss så snart du har fått ett nytt brev att läsa. Då loggar du in på "Dina sidor" och läser ditt brev – enkelt, säkert och miljövänligt. Se därför till att du alltid har en aktuell mejladress registrerad på "Dina sidor", så att vi kan nå dig.

Hur vet jag om jag kommer att få brev digitalt?

Logga in på Dina sidor på amf.se med BankID. På sidan "Dina uppgifter" ser du om du har brevinställningen "Digitalt brev" på "Dina sidor" eller "Brev till din folkbokföringsadress". För att få brev digitalt behöver du också ha en aktuell mejladress registrerad.

Jag har inget BankID, vad kan jag göra då?

För att kunna logga in på Dina sidor hos AMF behöver du ett BankID. Här är tipsen som hjälper dig när du ska logga in.

Inloggningshjälp

Hur fungerar det om jag har Kivra?

Om du är ansluten till Kivra och vill få dina brev där ska du välja brevinställningen Brev till din folkbokföringsadress på Dina sidor. 

Jag vill få papperspost, hur gör jag då?

Att få brev digitalt är både enkelt, säkert och miljövänligt, men om du föredrar att vi istället skickar pappersbrev till din folkbokföringsadress kan du ändra dina brevinställningar på Dina sidor. Välj brevinställningen Brev till din folkbokföringsadress. Om du saknar BankID eller av någon annan anledning inte kan logga in på Dina sidor kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. 

Försäkringsbeskeden sparas alltid digitalt på Dina sidor.

Text: Redaktionen
amfredaktionen@amf.se