Här växer din pension – MatHem

En lastbil från MatHem framför blommande körsbärsträd.

Foto: MatHem

Under coronakrisen har hemleveranser av mat spelat en viktig roll för många svenskar som inte kunnat eller velat ta sig till mataffären. MatHem är ledande i branschen och i vintras investerade AMF 280 miljoner, motsvarande cirka 10% av aktierna, i bolaget.

I serien Här växer din pension träffar vi företagen AMF investerar i för att skapa en så långsiktigt bra pension som möjligt för spararna.

De senaste åren har e-handeln växt enormt, både i Sverige och internationellt, och i samband med coronakrisen fick tjänster för hemleverans ny betydelse. MatHem har funnits i ungefär 10 år och sysselsätter runt 2 000 personer, där de flesta arbetar på lager och med att köra ut leveranser till kunder.

– Målet sedan start har varit att underlätta i svenskarnas vardag genom att skapa bra möjligheter att handla mat online. Det har inte varit så stort i Sverige, jämfört med andra länder, men växt stadigt under alla år MatHem har funnits, säger Johan Lagercrantz, vd på MatHem.

När coronakrisen slog till i Sverige ökade efterfrågan hos oss med 400-500 procent.

AMFs kapitalförvaltare har följt utvecklingen av e-handel med hemleveranser länge och bland annat jämfört den svenska marknaden med andra länder. Innan coronakrisen skedde 2 % av Sveriges livsmedelshandel online, jämfört med Storbritannien där 9 % av landets livsmedelsshopping sker på nätet. I London är siffran högre, 20 %, vilket i sin tur ändå är lågt jämfört med Sydkoreas huvudstad Seoul där 50 % av maten handlas online.

– Det är en jättetrend globalt. Vi tror att e-handeln kommer öka stort i Sverige så när AMF fick möjlighet att investera i MatHem såg vi det som en affär med stor potential att ge god avkastning till våra kunder, säger Rickard Alte, som är förvaltare inom AMFs traditionella livportfölj.

– När coronakrisen slog till i Sverige ökade efterfrågan hos oss med 400-500 procent. Det var förstås en utmaning att möta men kändes positivt att finnas för de som inte kunde ta sig till en fysisk butik. Även när läget är ”som vanligt” finns det många vinster med att handla mat på nätet. Tidsbesparingen för kunderna förstås men också det klimatmässiga, att en lastbil kör ut mat till 30 hushåll istället för att alla tar sig till en butik. Därtill har vi också lägre svinn än vanlig dagligvaruhandel, säger Johan Lagercrantz.

Efterfrågan har även inneburit att MatHem kunnat rekrytera fler medarbetare. Flera hundra personer har nyanställts under våren för att se till att fler ska kunna få sina livsmedel direkt till ytterdörren.

Investering utanför börsen

AMFs investering skedde genom en nyemission vilket innebar att MatHem öppnade för att ta in nya investerare med nytt kapital, istället för att aktierna såldes mellan befintliga ägare. Det var viktigt för AMF då det betyder att investeringen tillför nya pengar till bolaget och på så sätt är med och utvecklar det.

– När AMF går in som ny ägare i ett bolag måste vi säkerställa att vi tror på att det i längden ska ge hög avkastning till våra kunder. Det måste också leva upp till våra hållbarhetskrav och när vi kan vill vi också att bolaget genom vår investering ska få möjlighet att utveckla sin affär. Vi vill stötta MatHem att ta steg framåt, eftersom vi tror att bolaget har stor potential att växa och vara lönsamt i framtiden och göra det på ett långsiktigt, hållbart sätt, säger Rickard Alte.

AMF har en fördel som investerare, eftersom vi har starka finansiella muskler. Det betyder att vi kan gå utanför börsen.

Men att investera i ett bolag som inte finns på börsen, som MatHem, det är inte något som vem som helst kan göra. 

– AMF har en fördel som investerare, eftersom vi har starka finansiella muskler. Det betyder att vi kan gå utanför börsen och inte enbart nå mogna bolag. När man investerar i onoterade företag kan man nå de bolag som är i början av sin resa där AMF kan se långsiktiga möjligheter till hög avkastning för spararna, säger Rickard Alte.

Snabbare leveranser med automatiserade lager

För MatHem betydde nyemissionen att man kan realisera sin plan om att utöka verksamheten. Idag når tjänsten 55 % av svenska hushåll, målet framåt är i första hand att logistiken ska bli mer effektiv.

– Vi är fortfarande i en kraftig tillväxtfas och då behövs kapital. Vi ska bygga upp ett nytt lager i Larsboda utanför Stockholm som ska ha en ökad automatisering och göra att vi kommer kunna arbeta snabbare. Syftet med det är att kunna öka vår kapacitet. Det kommer inte vara robotar som ersätter personal utan snarare underlättar det som tar lång tid att göra manuellt. På så sätt kommer vi kunna tredubbla vår omsättning med samma personalstyrka, avslutar Johan Lagercrantz.

Läs mer om hur ett aktivt ägande ser ut i senaste ägarrapporten.

Text: Ebba Lagersten, redaktör
amfredaktionen@amf.se

Rekommenderat