_DSC2204

2021-01-14

AMF investerar 240 miljoner kronor i Budbee

AMF investerar 240 miljoner kronor i det svenska logistikföretaget Budbee. Investeringen sker i stamaktier som motsvarar runt 9 procent av aktierna i bolaget. Köpet sker i samband med en nyemission på totalt 525 miljoner kronor som syftar till att finansiera en fortsatt internationell expansion och teknologiutveckling. AMF blir efter investeringen Budbees tredje största ägare.

- Budbee är ett mycket intressant svenskt bolag med konkurrenskraftiga smarta lösningar inom en bransch med hög strukturell tillväxt. Deras ambitiösa hållbarhetsambitioner, med målet att samtliga transporter ska vara fossilfria 2022, bidrar till bolagets attraktionskraft och framtidsutsikter. Vi ser fram emot att vara en långsiktig och aktiv ägare i Budbee under deras fortsatta tillväxtsresa, säger Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig AMF.

Budbee grundades 2015 och har idag 30 terminaler i Sverige, Nederländerna, Danmark och Finland, varifrån de når 26 miljoner kunder. I dagsläget gör man över en miljon leveranser per månad. Bolaget har drygt 200 anställda, och sysselsätter tusentals chaufförer via ett drygt femtiotal kontrakterade speditörsföretag.

- Den traditionella pensionsförvaltningen och AMFs starka finansiella ställning ger oss goda möjligheter att gå in som aktiva och långsiktiga ägare i onoterade bolag som vi tror på. Det gör vi givetvis först och främst eftersom vi tror att det bidrar till långsiktiga bra och trygga tjänstepensioner åt våra sparare. Men vi tror även att vi kan bidra till bolagens positiva utveckling genom vårt långsiktiga perspektiv, och genom vår kompetens och erfarenhet, säger Tomas Flodén, kapitalförvaltningschef AMF.