2020-09-15

AMF Fonder högst rankade i ny jämförelse av 43 svenska fondbolag

Det oberoende fondutvärderingsföretaget Morningstar lanserade i slutet av sommaren ett nytt framåtblickande fondbetyg – Morningstar Quantitative Rating (MQR). När ett snittbetyg för de svenska fondbolagens sverigeregistrerade fonder nu presenteras placerar sig AMF Fonder i topp bland de 43 jämförda fondbolagen.

- Det känns väldigt roligt att vi inte bara får fina betyg för flera av våra enskilda fonder, utan även rankas högst bland de svenska fondbolagen vid en samlad jämförelse. Det här visar på styrkan i vår förvaltning, och tydliggör att vi har en bra grund att stå på när vi arbetar vidare med att utveckla vårt erbjudande för att möta en ny tids utmaningar, säger Cecilia Ardström, tillförordnad vd AMF Fonder.

MQR-betyget skiljer sig från tidigare fondbetyg, vilka i regel har utgått ifrån historiska data. Det nya betyget strävar istället efter att utifrån fler än 180 datapunkter och med hjälp av modern AI-teknik bedöma vilka fonder som har störst potential att vara ett bra val framåt. En faktor som väger tungt är avgifternas storlek.

- Att vi står oss väl i en jämförelse där låga avgifter ses som viktigt känns naturligt. AMF har under lång tid arbetat för att erbjuda aktivt förvaltade fonder med konkurrenskraftiga avgifter, som inte gröper ur ett långsiktigt sparande som det till pensionen, säger Cecilia Ardström.

Samtidigt som MQR-betyget väger samman en lång rad olika faktorer så tar det inte hänsyn till rabatter som lämnas, till exempel inom ramarna för premiepensionen.

- Det är viktigt att vara ödmjuk inför att den här typen av jämförelser aldrig ger hela bilden. För oss är topplaceringen ett styrkebesked, men det är inget som får oss att slå oss till ro. Vi arbetar målmedvetet vidare med att stärka vår roll som leverantör av fonder för ett långsiktigt pensionssparande inom tjänstepensioner och premiepensionen, avslutar Cecilia Ardström.

Betygsskalan för MQR består av fem steg, där de tre högsta kallas ”guld”, ”silver” och ”brons”. Övriga betyg är ”neutral” och ”negativ”. Av AMF Fonders åtta betygsatta fonder har sju fått betyget guld, och en betyget silver.

Läs mer om jämförelsen och det nya MQR-betyget hos Morningstar: