Erfaren UX-designer som brinner för tjänstedesign

Är du en erfaren UX-designer som brinner för kunddriven tjänsteutveckling? Vill du ta nästa steg i karriären och ta dig an en senior roll med stora möjligheter att påverka? Vi söker dig som vill förenkla användarupplevelsen för AMFs 4 miljoner kunder, och bidra till visionen att vara bäst i Sverige på pensionen från jobbet! 

Om rollen och uppdraget

Vi på AMF vill underlätta för våra kunder att göra medvetna val för sin tjänstepension. Det gör vi både genom våra egna kanaler och genom att samarbeta med andra pensionsaktörer.

Som senior UX tillhör du avdelningen Kundmöte inom enheten Marknad & Kommunikation. Kundmöte fokuserar på att kunderna upplever vår vision – Att vara bäst i Sverige på pensionen från jobbet – varje gång de är i kontakt med oss. Du kommer arbeta i agila team tillsammans med visuella designers, innehållsproducenter, utvecklare och testare, och teamen leds av våra produktägare. Du har också kontakter i andra delar av organisationen som marknadsanalys, juridik, produkt och kundservice samt med våra externa partners.

Tillsammans med dina kollegor tar du fram trygga och enkla tjänster för våra kunder. Ditt arbete kommer att spänna över hela UX-processen, men tyngdvikten kommer att ligga på de tidiga faserna. Under hösten påbörjar vi övergången till team som organiseras utifån värdeströmmar. I din roll kommer du att vara ansvarig UX-designer i den första värdeströmmen som lanseras, vilket innebär stor möjlighet att forma och påverka både rollen och de tjänster som möter kund! 

Du ingår också i ett kompetensnätverk där ni stödjer varandra i arbetet, lär tillsammans och ständigt utvecklas inom hantverket samt breddar varandras kompetens. Ni i UX-teamet är tillsammans ansvariga för att utveckla såväl arbetssätt och processer som övergripande tjänstedesign, och ni arbetar aktivt med att sprida insikter och arbetssätt i organisationen. 

Exempel på arbetsuppgifter

  • Ta fram kundresor för vår serviceutveckling samt som stöd i produktutvecklingen för att säkerställa kvalitet och konvertering i kundmötet
  • Ta fram interaktionsdesign och prototyper i verktyg som Adobe InDesign, Sketch och andra designverktyg
  • Planera och genomföra A/B-tester och användningstester för nya och befintliga lösningar
  • Stötta och leda andra delar av organisationen i att arbeta designorienterat
  • Analys och design vid produktutveckling och hur det påverka kundmötet
  • Design av kundmötet i flera olika kanaler, t ex vår responsiva webb och e-postutskick

Vi vill att du:

  • Har erfarenhet av att ha jobbat som UX-designer under minst 5 år
  • Har relevant utbildning inom t ex kognitionsvetenskap eller interaktionsdesign
  • Gillar att arbeta mot mätbara mål och är van att basera dina designbeslut på kundinsikter
  • Ser det som en självklarhet att designa utifrån målgrupper, kundbehov och kundresor
  • Tar fram interaktionsdesign som är lätt att förstå, användbar och ändamålsenlig för kunden
  • Har god kunskap om generella designmönster och varför dessa används
  • Har en nyfikenhet att utforska tjänstedesign för att bredda din profil

Personliga egenskaper

Du har naturliga ledaregenskaper och en förmåga att få med dig såväl intressenter som teamet i de frågor du brinner för. Du har ett engagemang för kunden som smittar av sig, och med dig i rummet sprids både energi och faktabaserad kunskap om kunderna. Du har en prestigelös inställning och hugger i där det behövs, allt för att teamet ska komma framåt på bästa sätt. Du trivs med att jobba tillsammans med andra, och ser der som naturligt att UX-teamet tillsammans levererar som bäst när ni drar nytta av varandra.

Du drivs av en genuin vilja att förenkla och förbättra användarnas upplevelse. I grunden är det människor du bryr dig om. Att höja blicken och jobba över flera kanaler för att skapa sömlösa tjänster med hög användbarhet känns helt naturligt för dig. 

Du gillar att skissa på olika sätt att lösa ett problem. Det finns alltid en bättre lösning och du gillar att klura på hur ett flöde kan bli ännu smidigare och lättare att förstå för kunderna. Men du har också god förmåga att samarbeta med andra och tror att en lösning blir bäst om du både involverar resten av teamet och får skissa själv. Självklart vill du arbeta kundcentrerat och agerar alltid utifrån kundens bästa.

Som medarbetare på AMF får du 

  • Ett coachande ledarskap. Vi tror på ett självledarskap där alla medarbetare får ansvara för sin egen utveckling med hjälp av coachande chefer och ömsesidig tillit. 
  • Möjlighet att testa och lära nytt. Hos oss utvecklas du i takt med företagets förändrade utmaningar och behov. Det innebär att du har alla möjligheter att testa nytt och lära dig nya saker.
  • Härliga kollegor! Vi tycker det är kul på jobbet och det märks på stämningen i lokalerna.
  • Jobba på ett nyrenoverat kontor precis vid Centralen i Stockholm.  

Välkommen med din ansökan

I den här rekryteringen samarbetar vi ned Head Agent.

Här hittar du mer information och skickar in din ansökan