UX-designer

Om rollen och uppdraget

Vi på AMF vill underlätta för våra kunder att göra medvetna val angående sin tjänstepension. Det gör vi både genom våra egna kanaler och genom att samarbeta med andra pensionsaktörer.

Som UX-designer tillhör du avdelningen Kundmöte inom enheten Marknad & Kommunikation. Kundmöte fokuserar på att få kunderna att uppleva vår vision – att vara bäst i Sverige på pensionen från jobbet – varje gång de är i kontakt med oss. Du kommer arbeta i agila team tillsammans med visuella designers, innehållsproducenter, utvecklare och testare som leds av våra produktägare. Du har också kontakter i andra delar av organisationen som marknadsanalys, juridik, produkt och kundservice samt med våra externa partners.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Design av kundmötet i flera olika kanaler, t ex vår responsiva webb och e-postutskick.
  • Ta fram kundresor för konvertering hos våra kunder.
  • Ta fram interaktionsdesign och prototyper Adobe InDesign, Sketch och andra designverktyg.
  • Planera och genomföra A/B-tester och användningstester för nya och befintliga lösningar.
  • Analys och design av produktutveckling och hur det påverka Kundmötet.

Vi vill att du:

  • Har erfarenhet av att ha jobbat som UX-designer under minst två års tid.
  • Har relevant utbildning inom till exempel kognitionsvetenskap eller interaktionsdesign.
  • Gillar att arbeta mot mätbara mål och är van att basera dina designbeslut på kundinsikter.
  • Ser det som en självklarhet att designa utifrån målgrupper, kundbehov och kundresor.
  • Tar fram interaktionsdesign som är lätt att förstå och är användbar och ändamålsenlig för kunden.
  • Har god kunskap om generella designmönster och varför dessa används.

Du ingår också i ett kompetensnätverk för att stödja varandra i arbetet, lära tillsammans och ständigt utvecklas inom hantverket samt bredda din kompetens. Ni hjälper varandra över teamgränserna och avlastar och kvalitetssäkrar leveranser. Tillsammans med dina kollegor tar du fram trygga och enkla tjänster för våra kunder.

Personliga egenskaper

Du drivs av en genuin vilja att förenkla och förbättra användarnas upplevelse. I grunden är det människor du bryr dig om och du tycker att det är spännande att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder för att förstå kundernas behov och deras beteenden. Att höja blicken och jobba över flera kanaler för att skapa sömlösa tjänster med hög användbarhet känns helt naturligt för dig.

Du gillar att skissa på olika sätt att lösa ett problem. Det finns alltid en bättre lösning och du gillar att klura på hur ett flöde kan bli ännu smidigare och lättare att förstå för kunderna. Men du har också god förmåga att samarbeta med andra och tror att en lösning blir bäst om du både involverar resten av teamet och får skissa själv. Självklart vill du arbeta kundcentrerat och agerar alltid utifrån kundens bästa.

Vårt erbjudande till dig

På AMF får du jobba i ett värderingsdrivet bolag med ett stort engagemang hos alla kollegor. Vi tror på ett självledarskap där alla medarbetare får ansvara för sin egen utveckling med hjälp av coachande chefer och ömsesidig tillit. Du får utvecklas i takt med företagets förändrade utmaningar och behov. Det innebär att du har alla möjligheter att testa nytt eller lära dig nya saker. Vi tycker det är kul på jobbet och det märks på stämningen i lokalerna. Du får jobba på ett nyrenoverat kontor precis vid Centralen i Stockholm.

Välkommen med din ansökan

I den här rekryteringen samarbetar vi ned Head Agent.

Här hittar du mer information och skickar in din ansökan