Snart får många av våra kunder brev om villkorsändringar för KAP-KL och PA 16 som sker i maj
Från maj 2021 ändrar vi försäkringsvillkoren för kunder som har tjänstepension KAP-KL och PA 16 hos oss. Idag kan tjänstepension från kommun och region eller tjänstepension från statlig anställning bestå av flera försäkringar med olika försäkringsvillkor. För att förenkla och förbättra för kunderna får alla försäkringar med samma sparform samma försäkringsvillkor från maj 2021.
För att våra kunder ska få en så bra pension som möjligt jobbar vi på AMF för att förenkla och skapa enhetlighet mellan försäkringar. Det gör det möjligt för oss att sänka våra avgifter – vilket ger högre pensioner.
I maj kommer vi att ändra försäkringsvillkoren för många av våra kunder. Vi kommer att skicka ut informationsbrev till berörda kunder om förändringarna i mars.
Villkorsändringar som genomförs maj 2021
- Nya regler för utbetalning – livet ut eller under en valfri tid på 5–20 år (endast KAP-KL)
- Ändrade regler för utbetalning av efterlevandepension
- Ändrade avgifter inklusive avgiftstak
- Ändrad modell för att fördela avkastning för traditionell försäkring
- Garantiförstärkning inför din pension
Vilken eller vilka villkorsändringar som gäller en viss kund beror på om denne har en traditionell- eller fondförsäkring. Vissa villkorsändringar påverkar inte kunder som redan får eller snart ska börja få pensionsutbetalningar från AMF.
Här hittar ni information om de villkorsändringar vi gör för kunder med tjänstepension KAP-KL och PA 16.
- Ändrade försäkringsvillkor för dig som har tjänstepension från kommun och region hos AMF
- Ändrade försäkringsvillkor för dig som har statlig tjänstepension hos AMF från statlig anställning PA 16 2021
Nya försäkringsnummer
Kunder som berörs av villkorsändringen kommer att få nya försäkringsnummer, och därmed kommer tidigare försäkringsnummer att upphöra.
Om ni använder
- MisLife 1.6.2: För en försäkring som har villkorsändrats kommer dess tidigare försäkringsnummer att finnas under taggen "HIN - historiska försäkringsnummer".
- MisLife 2.0: Standarden har stöd för att se historiska försäkringsnummer.
Informationsbrev i mitten av mars
I mitten av mars kommer vi att skicka ut brev med information om detta. Här nedan hittar ni exempel på breven som går ut till kunderna.
- Brevexempel 1: Försäkrade som har KAP-KL traditionell försäkring, uppskov
- Brevexempel 2: Försäkrade som har KAP-KL traditionell försäkring, utbetalning
- Brevexempel 3: Försäkrade som har KAP-KL traditionell försäkring och fondförsäkring, uppskov
- Brevexempel 4: Försäkrade som har KAP-KL traditionell försäkring med utbetalning som startar i maj eller juni 2021
- Brevexempel 5: Försäkrade som har KAP-KL fondförsäkring, uppskov eller utbetalning
- Brevexempel 6: Förmånstagare/efterlevande som får eller ska få utbetalning från KAP-KL traditionell försäkring
- Brevexempel 7: Förmånstagare som får eller ska få utbetalning från PA 16 traditionell försäkring
- Brevexempel 8: Försäkrade som har PA 16 traditionell försäkring, uppskov
- Brevexempel 9: Försäkrade som har PA 16 traditionell försäkring, utbetalning
- Brevexempel 10: Försäkrade som har PA 16 fondförsäkring, uppskov eller utbetalning
Vad behöver kunderna göra?
Kunderna behöver inte göra något om de är nöjda med villkorsändringarna. De införs i tjänstepensionen automatiskt. När de träder i kraft får försäkringen ett nytt försäkringsnummer och försäkringsbesked.
Har du frågor om villkorsändringarna
Om ni har frågor om villkorsändringarna är du välkommen att kontakta vår Kundservice.