Skriva för olika målgrupper
Olika typer av texter ställer olika krav på anpassning till mottagaren. Så här kan du tänka utifrån läsarens behov.
Ta läsarnas perspektiv
Utgå från din läsares frågor och situation, inte från vad AMF behöver.
Undvik | Skriv hellre |
För att vi ska kunna betala ut din pension behöver vi ditt kontonummer. | För att du ska kunna få din pension behöver vi ditt kontonummer. |
AMF ändrar pensionsvillkoren | Ändrade försäkringsvillkor för dig som har tjänstepension hos AMF. |
Berätta hur texten kan läsas – använd metatext
Vägled läsarna med hjälp av så kallad metatext. Det kan beskrivas som text om texten, och talar om hur de kan läsa och använda texten, var de hittar olika typer av information och så vidare. Metatexten är ytterligare ett verktyg för att skapa överblick och styra läsarna till det de är mest intresserade av. Den behövs särskilt om din text är längre än ett par sidor. Den kan också vara särskilt viktig om olika delar av texten vänder sig till olika läsargrupper.
Formulera tydliga budskap om vad läsarna ska göra
Det bör tydligt framgå vad läsarna ska göra med informationen de får i en text – det ska inte vara underförstått. Om du inleder en mening med ett uppmanande verb blir det tydligt. Du kan också behöva förtydliga vad läsarna inte ska göra.