Checklista
Mot den här checklistan kan du bocka av din text för att veta att du tänkt på allt.
Har du tänkt på mottagarna?
- Vem eller vilka ska läsa? Tänk i första hand på läsare som inte kan så mycket om det du skriver. Även insatta läsare tjänar på överskådliga och tydliga texter.
- Hur och var läser mottagarna texten? Ska de läsa den på skärm eller på papper? Har de bråttom eller mycket tid för att läsa? Allt påverkar hur mottagliga de är,
Har din text ett syfte?
- Vad vill du uppnå med din text? Diskutera gärna syftet med sakkunniga på olika områden, till exempel produktspecialister och kommunikatörer.
- Hur önskar du att läsarna ska reagera? Ska de förstå något speciellt eller kanske göra något, som att lämna information eller fatta beslut om utbetalning?
Är texten så enkel den kan vara?
- Entydiga ord är alltid att föredra.
- Förklara fackord om det behövs.
- Låt meningarnas längd variera.
- Låt det framgå tydligt vem som gör vad i texten.
- Använd direkt tilltal om texten vänder sig till en enskild person.
Gör texten överskådlig
- Använd en tydlig styckesindelning.
- Skriv informativa mellanrubriker.
- Använd gärna punktuppställningar för uppräkningar.
- Samarbeta gärna med en grafisk designer eller UX-designer om det går.
Bearbeta texten innan du skickar iväg den
- Kontrollera stavning och formuleringar.
- Låt någon annan läsa texten – gärna en person som inte är lika insatt i ämnet som du själv.
När du ger återkoppling på någon annans text
Om du läser någon annans text och ska ge återkoppling, är det här en bra arbetsgång:
- Be att få analysen av mottagare och syfte innan du börjar läsa.
- När du har läst, sätt er tillsammans och gå igenom texten. Se till att ni har tid.
- Gå igenom analysen av läsare och syfte och hur du har tolkat den.
- Prata om vilka nivåer i texten som du har gått igenom.
- Börja med det som är bra. Det är lättare att förstärka människors goda beteenden än att ändra på deras dåliga. Peka därför på det som redan är gjort, och som faktiskt är bra. Det finns alltid något.
- Var saklig. Prata om texten utifrån de här riktlinjerna, inte om vad du själv gillar eller tycker. Målet är enkla, trygga och mänskliga texter från AMF.