AMF

Ta ut pension vid 65 år

Om du inte har meddelat oss något annat
får du din första pensionsutbetalning
den månad du fyller 65 år.

Så här går det till

1. Fem månader innan du fyller 65 år
får du ett brev från oss.Där berättar vi
ungefär hur mycket du kommer att få
i pension varje månad.
Vi skickar med ett svarskort.
På kortet ska du fylla i numret till det bankkonto
där du vill ha din pension utbetald.

Det är viktigt att du berättar
vilket kontonummer du har
så att du kan få din pension!

Blankett för kontonummer (pdf)

2. Några dagar före första utbetalningen
får du ett brev från oss
där vi berättar om de olika beloppen vi betalar ut
och hur mycket pengar som du betalar i skatt
för din pension.

3. Vi drar vanligtvis 30 procent skatt
från dina pensionspengar.
Om du vill att vi ska dra mer skatt
ska du berätta det för oss.
Om du vill att vi ska dra mindre skatt
måste du berätta det
och samtidigt skicka med ett intyg
från Skatteverket.
På intyget ska det stå att det gäller skatt från AMF.

 Information om din pension på Dina sidor

Dina sidor hittar du information om ditt sparande
och dina pensionsutbetalningar.
I dokumentarkivet hittar du kontrolluppgifter.
I kontrolluppgifterna ser du hur mycket pension
du fått från AMF.
Du ser också hur mycket skatt vi dragit.

Illustration: Tre personer jobbar med trädgårdsarbete

Kontakta AMF

Kundservice svarar på dina frågor om pensionssparande. Du kan ringa eller skicka e-post.

Telefon 020 696 320

Kundservice har öppet
alla vardagar
från klockan 8 till 18.

E-post: info@amf.se

Illustration: Logga in till amf.se

Dina sidor

På dina sidor hos AMF kan du följa hur ditt sparande utvecklas, räkna på pensionen, ändra utbetalning och ange konto.

Logga in till Dina sidor

Beställ personlig kod

Så här skaffar du Mobilt BankID