Det finns ingen övre gräns
för när du måste ta ut din pension.
Om du trivs med ditt arbete
och orkar arbeta längre
kan du vänta med att ta ut pension.
Du kan också arbeta deltid
och ta ut pension samtidigt.
1. Ett halvår innan du fyller 65 år
får du ett brev från oss.
Där berättar vi
ungefär hur mycket du kommer att få
i pension varje månad.
Om du inte kontaktar oss
kommer du att få pension
från att du fyller 65 år.
Om du väntar med att ta ut pension
kan din framtida pension att öka lite.
2. Om du vill vänta med att ta ut din pension
och inte vill ha din första utbetalning när du fyller 65 år
måste du berätta det för oss.
Senast två månader innan du fyller 65 år
ska du berätta för AMF
att du väntar med att ta ut pensionen.
Prata med Kundservice.
De hjälper dig med rätt blankett.
Tänk på att du inte kan ta ut de pengar
som du har väntat med
som en engångssumma.
Om du har ett privat sparande hos AMF
betalar vi ut det från att du fyller 65 år.
Om du väntar med att ta ut privat sparande
kan din framtida pension öka lite.
Om du vill vänta med att ta ut
ditt privata pensionssparande
måste du fylla i en blankett
och skicka den till oss.
Prata med Kundservice.
De hjälper dig med rätt blankett.
Du får allmän pension från staten.
Du kan börja ta ut din pension
när du fyller 61 år
När du vill ta ut din allmänna pension
ansöker du hos Pensionsmyndigheten.
Sidan visas i ett nytt fönster.
Stäng fönstret för att komma tillbaka till de lättlästa sidorna.

Kundservice svarar på dina frågor om pensionssparande. Du kan ringa eller skicka e-post.
Telefon 020 696 320
Kundservice har öppet
alla vardagar
från klockan 8 till 18.
E-post: info@amf.se